Videreføring av jernbane fra Fauske ble sett på i 1982-84 og 1992.
Analyse 1984 (fysiske miljøkonsekvenser)
I analysen fra 1984 heter det: ”Traseen fra 1982 er utarbeidet under forutsetning av at Nord-Norgebanen skal bli en jernbane bygd etter moderne prinsipper både hva hastighet og sikkerhet angår.”
Fakta 1982:
- max toghastighet 160 km/t
- max stigning 1,8 %
- reisehastighet 110-120 km/t
- reisetid Fauske-Narvik, ca 1t 35min
- dieseldrift
Fakta 1992:
- max toghastighet 200 km/t
- max stigning 1,3 %
- reisehastighet 145 km/t
- reisetid Fauske-Narvik 181km, ca 1t 15min
- elektrisk drift
- pris 17,2 mrd (1992)
- byggetid 14 år (1993-2007)
Fra Nord-Norgebanen hovedrapport November 1992:
”Det er beregnet at byggingen av Nord-Norgebanen ved full utbygging vil utløse en sysselsettingseffekt på 26800 årsverk og banen vil gi ca 800 varige arbeidsplasser i landsdelen.”
Stasjoner på strekningen Fauske – Narvik
(Kilde: Hovedrapport 1992)
- Narvik
- Ballangen
- Sørfjorden
- Innhavet
- Kobbelv
- Fauske